Szanowni Państwo.
W związku z wątpliwościami Beneficjentów PIW EQUAL w sprawie zasadności składania kontrasygnaty przez skarbnika jednostki samorządu terytorialnego na wekslu in blanco stanowiącym zabezpieczenie prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie Działania - przedstawiamy niniejszym stanowisko Instytucji Zarządzającej w tej sprawie:
Zgodnie z art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) do skuteczności czynności prawnej, która może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, wymagana jest kontrasygnata skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej. Do czynności prawnych, z których dokonaniem może wiązać się powstanie zobowiązania pieniężnego w przyszłości należy wystawienie weksla in blanco, niezależnie od przyjętego stanowiska czy zobowiązanie powstaje z chwilą wystawienia czy uzupełnienia weksla (wyrok SN z 4 czerwca 2003 r., sygn. I CKN 434/01, wyrok SN z dnia 5 lutego 1998 r., IIICKN 34/97 OSNCP 1998, nr 9, poz. 141 oraz wyrok SN z dnia 21 czerwca 2002 r., V CKN 1514/00 nie publ.).
Istnienie obowiązku kontrasygnaty powoduje, że skuteczność czynności prawnej jest uzależniona zarówno od wystawienia weksla in blanco przez podmiot uprawniony do reprezentacji gminy, jak również od udzielenia kontrasygnaty przez skarbnika. Biorąc pod uwagę fakt, że kontrasygnata nie jest oświadczeniem woli (za orzeczeniem z dnia 31 stycznia 1995 r. I CRN 187/94 nie publ. oraz z dnia 15 grudnia 1999 r. I CKN 304/98 nie publ.) należy stwierdzić, że wszelkie wymogi co do szczególnej formy dokonania czynności prawnej odnoszą się do działań podmiotu uprawnionego do składania oświadczeń woli, a nie do dokonania kontrasygnaty przez skarbnika. W związku z tym należy przyjąć, że podpis skarbnika na umowie, w której treści jest mowa o zabezpieczeniu jej prawidłowej realizacji w formie weksla in blanco oraz na deklaracji wekslowej jest wystarczającym stwierdzeniem wyrażenia przez skarbnika kontrasygnaty.
Choć zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego z dnia 4 grudnia 1998 r. III CKN 60/98 w OSNC 1999/7-8/126 kontrasygnata na wekslu in blanco nie powinna spowodować osobistej odpowiedzialności wekslowej skarbnika na podstawie art. 8 ustawy z dnia 28 kwietnia 1936 r. - Prawo wekslowe (Dz. U. z 1936 r. Nr 37, poz. 282), to za nieuzasadnione należy uznać stanowisko, zgodnie z którym dla ważności weksla in blanco wystawianego przez organ gminy wymagana jest kontrasygnata skarbnika na samym wekslu.
W związku z tym, że zakończono realizację umowy zawartej 5 czerwca 2006 pomiędzy Fundacją Fundusz Współpracy (FFW) a Ministerstwem Rozwoju Regionalnego (MRR), pragniemy poinformować, że od dnia 1 stycznia 2009 Fundacja nie pełni już funkcji Krajowej Struktury Wsparcia realizującej zadania pomocy technicznej, o których mowa w Programie Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
więcejZapraszamy do zapoznania się z nową wersją "Wytycznych dotyczących zamknięcia pomocy z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PIW EQUAL dla Polski 2004-2006".
więcejKrajowa Struktura Wsparcia informuje, że w związku z koniecznością ustalenia ostatecznego stanu nierozliczonych środków z lat ubiegłych oraz windykacji do końca 2008 roku należności wynikających z nierozliczonych dotacji, począwszy od dnia 2-go grudnia 2008, Instytucja Zarządzająca EQUAL nie będzie akceptować korekt oświadczeń w sprawie wydatków rozliczonych we wnioskach o płatność.
więcej