Czy w przypadku umów zawartych przed aneksem w trybie zamówień publicznych, nadal konieczne jest dołączanie stosownego oświadczenia do rachunków przekładanych we Wniosku o Płatność, iż zastosowano ustawę Prawo Zamówień Publicznych?
Czy na okres postępowania o udzielenie zamówienia publicznego dot. wyboru kierownika e-centrum (ok. 3 miesiące), możemy zatrudnić osobę opiekującą się siedzibą i mieniem e-centrum na zasadzie umowy-zlecenia, gdyż istnieje pilna potrzeba powierzenia nadzoru nad przygotowaniem e-centrum do pełnego otwarcia?
Czy organizacja pozarządowa (czyli spoza sfery sektora finansów publicznych) dokonując zakupów towarów i usług w projekcie w ramach Działania 3 (przekraczających ustawowo określony pułap 26 tys. zł) musi dokonywać je w trybie przetargu nieograniczonego/trybu z wolnej ręki itp.?
Czy zlecanie zadań z zakresu doradztwa na rzecz beneficjentów ostatecznych projektu podlega obowiązkowi wszczynania procedury przetargowej?
Czy można zrealizować jedno zamówienie dla trzech e-centrów telepracy w sytuacji, gdy środki na ten cel zaplanowano oddzielnie w budżetach trzech Partnerów?
Jeśli proponowane rozwiązanie (jedno zamówienie dla trzech e-centrów) jest opłacalne to należy je zastosować, przy czym:
Czy nie ma dodatkowych uwarunkowań ze strony KSW wobec podmiotów, które po podpisaniu aneksu do umowy o dofinansowanie Działania 2 – nie muszą stosować procedur ustawy – Prawo zamówień publicznych?
Przeprowadzamy przetarg nieograniczony na wybór wykonawcy filmu promocyjnego. Wartość zamówienia mieści się w granicach 6 000-60 000 Euro. Czy po wyborze Wykonawcy możemy przekazać mu zaliczkę na realizację zadania lub na jakich zasadach możemy wstępnie finansować prace Wykonawcy?
W przepisach Wspólnotowych dot. funduszy strukturalnych wskazano, iż płatności dokonywane przez beneficjentów końcowych, winny być udokumentowane fakturą z potwierdzeniem odbioru lub dokumentami księgowymi o równorzędnej wartości dokumentacyjnej. Gdy przedsięwzięcia realizowane są w ramach procedur udzielania zamówień publicznych ww płatności są dokumentowane fakturą z potwierdzeniem odbioru wystawioną zgodnie z podpisanymi umowami.
Stosownie do powyższego, zasady ustalone w przepisach krajowych obowiązujące również w odniesieniu do PIW EQUAL przewidują, iż rozliczenie we wniosku o płatność wydatku poniesionego w związku z realizacją projektu wymaga udokumentowania zapłaconą fakturą za wykonaną usługę lub dokumentem księgowym o równoważnej wartości dowodowej.
Czy podmioty takie jak Polska Akcja Humanitarna tj. nie będące jednostkami sektora finansów publicznych ani państwowymi jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej, są zobowiązane do stosowania procedur ustawy - Prawo zamówień publicznych?
Gdzie jest określony kurs euro dla zamówień publicznych i jak długo obowiązuje?
Czy zakupy dla spółdzielni socjalnej możemy realizować odrębnie od zakupów na własne potrzeby jako Partnera (byłyby to wówczas zakupy poniżej 6 tys. euro każdy)?
Czy Partnerzy mogą odrębnie realizować zamówienia publiczne jeśli mają przydzielone własne budżety? Czy przy ustalaniu wartości zamówienia bierze się pod uwagę cały okres realizacji projektu, czy każde Działanie odrębnie?
Potwierdzamy, iż w przypadku gdy każdy z Partnerów posiada zaplanowany własny budżet - każdy z nich odrębnie realizuje zamówienia publiczne stosując zasady i procedury wynikające z Prawa zamówień publicznych. Dodatkowo informujemy, iż komunikat prezentujący stanowisko IZ w tym zakresie zamieszczony jest na stronie internetowej KSW (nr 41 z dnia 23.03.2006 r.)
PIW EQUAL jest realizowany w formie trzech działań. Umowa o dofinansowanie Działania jest podpisywana dla każdego Dzialania odrębnie. Każda z umów zawarta jest na określoną wartość wydatków kwalifikowanych i zawiera szczegółowy budżet realizacji projektu w danym Działaniu. W związku z powyższym, wartość zamówienia publicznego powinna być szacowana w ramach każdego Działania odrębnie.
Jesteśmy Partnerem w dwóch projektach IW EQUAL. Czy planowane zakupy sprzętu komputerowego dla tych dwóch projektów należy zsumować i zorganizowac jeden przetarg? Czy realizować zakupy dla każdego projektu odrębnie (zakupy w ramach poszczególnych projektów nie przekraczają kwoty 6.000 euro)?
Kiedy będziemy mogli nie stosować procedur udzielania zamówień publicznych?
Zgodnie z interpretacją przedstawioną w Komunikacie specjalnym nr 67 z dnia 22 czerwca 2006 r.:
par. 20 dotychczas obowiązującej umowy o dofinansowanie Działania 2 zobowiązuje Beneficjenta do stosowania procedur ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, co należy rozumieć jako zobowiązanie do stosowania procedur zawartych w tej ustawie niezależnie od zmian w art. 3 ustawy wprowadzonych w maju br.
Członkowie Partnerstwa nie objęci zakresem podmiotowym zawartym w art. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych będą mogli nie stosować procedur udzielania zamówień publicznych określonych w tej ustawie dopiero po podpisaniu aneksu do umowy o dofinansowanie Działania 2 szczegóły przedstawione są na naszej stronie internetowej w Komunikacie specjalnym nr 76 z dnia 28 lipca br. Natomiast ocena, czy i który z podmiotów wchodzących w skład Partnerstwa nie jest objęty zakresem wynikającym z art. 3 ww ustawy nie należy do KSW.
Zaznaczamy, że do postępowania o udzielenie zamówienia wszczętego przed aneksowaniem umowy o dofinansowanie Działania 2 lub do umowy w sprawach zamówień publicznych zawartej przed aneksowaniem umowy o dofinansowanie Działania 2 stosuje się przepisy dotychczasowe.
Jak postępować w przypadku konieczności udzielenia zamówienia publicznego w toku realizacji zadań wspólnych wynikających z umowy o współpracy ponadnarodowej (TCA)? (Komunikat specjalny nr 91, 02.10.2006r.)
Czy po wejściu w życie ostatnich zmian w Prawie zamówień publicznych podmioty nie objęte zakresem art. 3 ustawy mogą już nie stosować procedur udzielania zamówień publicznych? (Komunikat specjalny nr 67, 22.06.2006r.)
W związku z wprowadzonymi z dniem 25 maja 2006 r. zmianami w ustawie Prawo zamówień publicznych i wątpliwościami interpretacyjnymi zgłaszanymi przez Partnerstwa wyjaśniamy:
W świetle nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych, a także zmian wzorca umowy o dofinansowanie działania, pewne sformułowania Podręcznika kwalifikowalności wydatków w zakresie dotyczącym tematyki zamówień publicznych są nieaktualne. Instytucja Zarządzająca podjęła działania zmierzające do dostosowania Podręcznika do znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych.
Czy wartość zamówienia liczymy dla danego roku czy dla całego Działania? (Komunikat specjalny nr 59, 01.06.2006r.)
Przedstawiamy interpretację Instytucji Zarządzającej w sprawie stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.) w zakresie ustalania wartości zamówienia:
W przypadku projektu, którego realizacja jest przewidziana na kilka lat, zamawiający powinien szacować wartość zamówienia na poszczególne dostawy lub usługi z uwzględnieniem całego okresu trwania projektu. Obowiązek taki wynika z art. 32 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (PZP) (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.), zgodnie z którym podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. Nawet w przypadku gdy zamówienie w ramach projektu byłoby zamówieniem na dostawy lub usługi powtarzające się okresowo, wartość zamówień szacowana byłaby za cały okres trwania zamówienia. Wynika to z art. 34 ust. 1 pkt 2 ustawy PZP, zgodnie z którym podstawą ustalenia wartości zamówień na dostawy lub usługi powtarzające się okresowo jest łączna suma zamówień, których zamawiający zamierza udzielić w czasie realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zamawiający może udzielić zamówień na poszczególne dostawy lub usługi w kilku odrębnych postępowaniach, dzieląc zamówienie na przykład na okresy roczne, jednakże wartością każdego z tych zamówień będzie wartość zamówienia uwzględniająca cały okres trwania projektu.
Zgodnie z życzeniem Instytucji Zarządzającej interpretacja powyższa powinna być stosowana jako główna zasada postępowania przy realizacji projektów EQUAL. Niemniej jednak każde działanie zgodne z ustawą Prawo zamówień publicznych będzie przez IZ akceptowane, przy czym zgodność ta będzie oceniana za każdym razem indywidualnie.
Gdzie można znaleźć ostatnie zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych? (Komunikat specjalny nr 51, 15.05.2006r.)
Czy należy łączyć budżety Partnerów i wspólnie organizować postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego? (Komunikat specjalny nr 41, 23.03.2006r.)
W załączeniu stanowisko IZ w sprawie łączenia budżetów Partnerów w kontekście ustawy Prawo Zamówień Publicznych.