BAZA REZULTATÓW | PRODUKTY SZKOLENIOWE


Nazwa produktu szkoleniowego SIS-ITQual - Serwis Informacyjno-Szkoleniowy ITQual

Opis produktu szkoleniowego:

SIS-Itqual - Serwis Informacyjno- Szkoleniowy Itqual stanowi pakiet zintegrowanych narzędzi: wortalu szkoleniowego, narzędzi do przeprowadzania auto-diagnozy kompetencji, platformy e-learningowej oraz kursu e-learningowego Podstawy obsługi komputera.
Przedstawione narzędzia mogą istnieć samodzielnie lub tworzyć zintegrowany produkt zapewniający kompleksową obsługę szkoleniową, począwszy od formy informacyjnej, poprzez narzędzie auto-diagnozy, określające stopień zaawansowania danej osoby w zagadnieniach z dziedziny IT do konkretnego szkolenia/kursu dostarczanego za pośrednictwem platformy e-learningowej. Charakterystyka poszczególnych narzędzi wchodzących w skład pakietu to:
- Wortal szkoleniowy. Jest on narzędziem dostarczającym szczegółowych informacji dotyczących możliwości i warunków uczestnictwa w szkoleniach w zakresie technik informatyczno-telekomunikacyjnych. Dzięki zastosowaniu prostych w obsłudze narzędzi internetowych, służących do wyszukiwania danych oraz aplikacji do przeprowadzania diagnozy poziomu kompetencji informatyczno-telekomunikacyjnych, wskazywane są możliwości i metody zaspokojenia potrzeb edukacyjnych beneficjentów, wynikających ze zdiagnozowania poziomu umiejętności ICT. Wortal pozwala na powiązanie potrzeb beneficjentów projektu z ofertą szkoleniową instytucji szkoleniowych. Dostęp do informacji zgromadzonych i stale aktualizowanych w bazie danych przyczyni się do podejmowania decyzji optymalizujących wybór kursów dostosowanych do oczekiwań i potrzeb poszczególnych osób oraz firm. Serwis ten stanowi źródło informacji dla instytucji prowadzących doradztwo w zakresie rozwoju kompetencji informatyczno-telekomunikacyjnych pracowników. Ponadto wspiera osoby, które nie mają odpowiednich kompetencji w zakresie wykorzystania narzędzi informatycznych w pracy zawodowej.
- Baza szkoleń ICT. Jest to główny element wortalu. Prezentuje katalog szkoleń oraz katalog instytucji oferujących szkolenia. System zarządzania bazą danych pozwala na prowadzenie procesu rejestracji instytucji szkoleniowych w wortalu. Firma zarejestrowana w wortalu uzyska możliwość bieżącej aktualizacji prezentowanej oferty. Do efektywnego systemu gromadzenia i efektywnego wyszukiwania informacji, dotyczących szkoleń, konieczne było zbudowanie niezbędnych klasyfikacji, porządkujących dane zgromadzone w systemie. W tym celu przygotowane są moduły klasyfikacyjne bazy danych:
- Katalog kategorii szkoleń, zawierający informacje na temat harmonogramu realizacji oferowanych szkoleń z określeniem ich lokalizacji i warunków uczestnictwa;
- Katalog umiejętności nabywanych w trakcie szkoleń;
- Katalog umiejętności wymaganych do efektywnego udziału w szkoleniach. Ponadto zaprojektowane są pomocnicze rejestry służące do systematyzacji i porządkowania danych: Formy, Rodzaje i Poziomy szkoleń, Rejestr wymagań sprzętowych i programowych do organizacji szkoleń oraz Rejestr oprogramowania, którego dotyczą szkolenia oraz umożliwienia instytucjom szkoleniowym szczegółowego opisania swojej oferty, a osobom poszukującym szkoleń uzyskanie dokładnej informacji na temat możliwości zaspokojenia ich potrzeb szkoleniowych. Funkcje informacyjne wortalu realizowane są przez poszczególne jego działy: Aktualności, Felietony, Biblioteka, Leksykon i Forum. Każdy z wymienionych działów dostarcza informacji na temat problematyki szkoleń ICT, które w powiązaniu z katalogiem szkoleń ICT tworzą kompleksowy system informacji na temat zagadnień związanych z analizą i realizacją potrzeb szkoleniowych w tej dziedzinie.

Dział Aktualności dostarcza informacji na temat bieżących wydarzeń związanych z rynkiem pracy, w kontekście wykorzystania narzędzi informatyczno-telekomunikacyjnych. Na część poświęconą Felietonom składają się publikacje adresowane do osób i firm będących użytkownikami wortalu, których tematyka koncentruje się wokół zagadnień związanych z użytkowaniem oprogramowania i sprzętu teleinformatycznego. Dział Biblioteka zawiera materiały szkoleniowe oraz informacyjne udostępniane za pośrednictwem wortalu. Leksykon stanowi część wortalu poświeconą wyjaśnianiu pojęć i terminów specyficznych dla branży ICT.
Narzędzie do przeprowadzania auto-diagnozy kompetencji, które umożliwia dokonanie analizy poziomu kompetencji IT pracowników przedsiębiorstwa oraz towarzyszącej jej analizy poziomu rozwoju informatycznego przedsiębiorstwa. Efektem zastosowania narzędzia IT_KOM jest przygotowanie analizy potrzeb edukacyjnych w zakresie IT, a także przygotowanie zestawu informacji, które trafią do bazy danych stanowiącej część wortalu szkoleniowego. Informacje te są porównywane z modelem podziału kompetencji informatycznych na stopnie zaawansowania (model bazuje na Europejskim Komputerowym Prawie Jazdy i dzieli kompetencje zgodnie z ich niezbędnością biznesową). Efektem porównania jest szczegółowa diagnoza stanu aktualnego i pożądanego w zakresie kompetencji IT pracowników danego przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem specyfiki regionu i branży. Diagnoza łączy zidentyfikowane potrzeby ze szkoleniami, czyli konkretnymi modułami szkoleniowymi, oferowanymi przez instytucje szkoleniowe działające na rynku, a także z modułami szkoleniowymi, opracowanymi przez Partnerstwo. Elementem diagnozy jest informacja na temat, najbliższych miejscu działania przedsiębiorcy, firm szkoleniowych oferujących zidentyfikowane szkolenia. Diagnoza, szczególnie w części analizy poziomu (etapu) rozwoju informatycznego przedsiębiorstwa, stanowi również materiał dla tzw. instytucji otoczenia biznesu (np. ośrodki kształcenia ustawicznego, Zakłady Doskonalenia Zawodowego, instytucje Krajowego Systemu Usług dla MSP), na bazie którego może być prowadzone doradztwo w zakresie rozwoju przedsiębiorstwa. Narzędzie IT_KOM stanowi kompletny mechanizm ułatwiający rozpoznanie potrzeb szkoleniowych IT pracowników przedsiębiorstw MSP i dopasowanie ich do oferty rynku edukacyjnego. Narzędzie w swojej zaawansowanej wersji będzie mogło być wykorzystywane przez instytucje prowadzące działalność doradczą dla przedsiębiorstw MSP.
Dzięki kompleksowości podejścia (diagnoza potrzeb i dopasowanie rozwiązania) proponowany produkt jest rozwiązaniem nowatorskim w Polsce. Rozwiązanie, czyli diagnoza luk kompetencyjnych wykorzystuje m.in. znaną metodologię Europejskiego Komputerowego Prawa Jazdy, a efektem wykorzystania narzędzia jest zidentyfikowanie i dopasowanie odpowiednich szkoleń.

Opinia eksperta:

Wszystkie narzędzia wchodzące w skład pakietu zawierają nowatorskie podejście do informowania i przekazywania treści nauczania i kształtowania umiejętności informatycznych. Poszczególne elementy pakietu cechują się bardzo wysokim poziomem interakcyjności.
- Wortal szkoleniowy polega na prezentacji danych o szkoleniach informatycznych, wspomagając beneficjentów projektu w poszukiwaniu szkoleń dostosowanych do ich potrzeb, a także osób zainteresowanych zwiększeniem umiejętności korzystania z nowoczesnych rozwiązań informatycznych. Właściwością wortalu jest jego kompleksowy charakter oraz powiązanie udostępnianych informacji na temat oferty szkoleniowej z rezultatami testów przeprowadzonych w oparciu o moduł autodiagnozy kompetencji ICT. Wortal jest nowatorskim rozwiązaniem, które wynika głównie z ogólnodostępności oraz bezpłatnego i specjalistycznego charakteru udostępniania aktualnych informacji o szkoleniach z zakresu ICT. Narzędzie do auto-diagnozy kompetencji nie tylko pozwala na dokonanie diagnozy, ale także określa gotowe rozwiązania. Jest to nie tylko narzędzie (aplikacja informatyczna), ale także metodologia podziału kompetencji informatycznych na określone poziomy wraz z mechanizmem przyporządkowującym zidentyfikowane luki kompetencyjne do konkretnych modułów szkoleniowych. Proponowane rozwiązanie, oprócz diagnozy, pozwala na dobór odpowiedniego szkolenia, a także ułożenie indywidualnego planu rozwoju. Dzięki temu efekty stosowania tego rozwiązania będą trwalsze. Platforma edukacyjna daje m.in. możliwość definiowania odrębnych struktur danych na potrzeby wielu instytucji w obrębie jednej instalacji - tzw. terminale. Każdy z terminali posiada wydzieloną strukturę w kartotekach osobowych i kartotekach kursów, możliwość łączenia tradycyjnej formy nauczania z użyciem nowych technologii. Funkcjonalność ta pozwala na prowadzenie szkoleń zarówno takich, które potrzebują trenera jak i tzw. auto-kursów, które z racji swojej formy spełniają rolę samouczków. Mechanizm trybu projektowego pozwala na łatwe i szybkie zarządzanie kursem oraz wytwarzanie i aktualizowanie zawartej w kursie treści e-learningowej.
- Kurs Podstawy obsługi komputera. W kursach komputerowych w Polsce dopiero w chwili obecnej stają się popularne systemy e-learningowe (np. moodle, blackboard). Stworzenie kursów na ich gruncie i zaprojektowanie interakcji (w tym symulacji oprogramowania) jest sprawą czasochłonną i kosztowną. Na tym tle kurs Podstawy obsługi komputera zdecydowanie wyróżnia się swoją interakcyjnością i atrakcyjnością. Należy zaznaczyć, że bogata jest komercyjna oferta interaktywnych, multimedialnych kursów do nauki języków obcych.
- Kurs Podstawy obsługi komputera stworzenie kursów na gruncie systemu e-learningowego i zaprojektowanie interakcji (w tym symulacji oprogramowania) zdecydowanie wyróżnia się swoją interakcyjnością i atrakcyjnością.
Proponowany przez autorów produkt wskazuje na możliwość znacznego wykorzystania przez różnorodne instytucje.

Serwis dostępny jest pod adresem http://www.equal.wsb-nlu.edu.pl/

 

Forma:

publikacja w sieci

Rodzaj:

portal/wortal

Beneficjenci:

pracownicy małych i średnich przedsiębiorstw, pracownicy mikroprzedsiębiorstw, pracownicy MSP zagrożeni utratą pracy, pracownicy szkół wyższych, przedstawiciele kadry zarządzającej MSP, seniorzy, urzędnicy administracji publicznej, urzędnicy administracji samorządowej, wolontariusze

Instytucje mogące stosować produkt:

administracja publiczna, administracja samorządowa, instytucje szkoleniowe, placówki kształcenia praktycznego, placówki kształcenia ustawicznego, przedsiębiorcy, przedsiębiorstwa państwowe, spółki handlowe, szkoły i placówki edukacyjne, szkoły wyższe


Rezultat został przygotowany w ramach PIW EQUAL

Numer projektu F0030

Czy produkt jest rekomendowany przez eksperta: tak

Czy produkt może być stosowany bez wsparcia finansowego: nie

Region testowania: Dolnośląskie, Łódzkie, Małopolskie, Mazowieckie, Śląskie