BAZA REZULTATÓW | PRODUKTY SZKOLENIOWE


Nazwa produktu szkoleniowego Opis stanowiska pracy wraz z Kartą Stanowiska Pracy

Opis produktu szkoleniowego:

Opis stanowisk pracy wraz z Kartą Stanowiska Pracy to dokumenty opisujące wzór niezbędnych umiejętności, wiadomości i podstaw do wykonywania zadań dla danego zawodu. Składają się one z 5 podstawowych części:
Część A) Charakterystyka stanowiska pracy;
Część B) Zadania zawodowe występujące na stanowisku pracy, podział zadań zawodowych na stanowisku pracy ze względu na ich znaczenie i specyfikę;
Część C) Kwalifikacje wraz z ich opisem, przyporządkowane do poszczególnych zadań zawodowych na stanowisku pracy;
Część D) Preferowane dyplomy, certyfikaty i uprawnienia;
Część E) Zalecane szkolenia.
W ramach produktu opracowany jest dokument Karta Stanowiska Pracy (KST), łączący informacje z różnych komponentów systemu aktywizacji zawodowej, tj. standardów kwalifikacji zawodowych, szkoleń i certyfikacji. Jako podstawowy dokument przewidziany przez Partnerstwo dla systemu aktywizacji zawodowej odpowiada na następujące pytania:
- Jakie umiejętności są istotne (kluczowe) dla danego stanowiska pracy?
- Jakie szkolenia są zaplanowane dla danego stanowiska (wraz z ich kodem i czasem trwania)?
- Jaki jest łączny czas szkoleń dla danego stanowiska pracy?
- Jakie są obowiązujące formy weryfikacji wiedzy i umiejętności na potrzeby certyfikacji?
Karty Stanowiska Pracy w ramach projektu przygotowano dla 10 stanowisk pracy: Samodzielny księgowy, Asystent rachunkowości, Kasjer handlowy, Sekretarka, Sprzedawca, Grafik komputerowy, Magazynier, Specjalista ds. marketingu, Specjalista ds. obsługi klienta, Pracownik administracyjno-biurowy. W trakcie trwania Partnerstwa produkt stosowały: Stowarzyszenie Promocji Przedsiębiorczości, Leżajskie Stowarzyszenie Rozwoju, Agencja Rozwoju Regionalnego MARR w Mielcu, Podkarpacka Izba Gospodarcza, Bieszczadzka Agencja Rozwoju Regionalnego

Opinia eksperta:

Opis stanowiska pracy wraz z Kartą Stanowiska Pracy jest rekomendowany jako produkt Partnerstwa, o ile zawiera elementy nowe w stosunku do istniejących opisów stanowisk pracy. Standardy stanowisk pracy jako takie są opracowywane w Polsce od 1999 roku. Do tej pory powstało ponad 50 standardów. Wszystkie one są dostosowane do wymagań systemu oświatowego i zdobywane częściowo na tej drodze. W oficjalnej klasyfikacji zawodów istnieją już opisy stanowisk pracy oraz standardy kwalifikacji dla zawodów wymienionych przez Partnerstwo, tj. Samodzielny księgowy, Asystent rachunkowości, Kasjer handlowy, Sekretarka, Sprzedawca, Grafik komputerowy, Magazynier, Specjalista ds. marketingu, Specjalista ds. obsługi klienta, Pracownik administracyjno-biurowy. Czy zatem przy wypracowywaniu KST oraz kursów doskonalących w Partnerstwie uwzględniono elementy i warunki zdobywania nowego zawodu, określone w klasyfikacji zawodów? Jakie umiejętności są przekazywane w trakcie kursów i czy są one spójne z wymogami, stawianymi jako standardy kwalifikacji przy opisie stanowisk pracy? Ekspert jest zdania, iż zdobywane w trakcie projektu umiejętności są jednym z elementów zdobywania pełnej kwalifikacji i nie stanowią jako takie nowego zawodu, lecz są jedynie nowym stanowiskiem pracy, stworzonym dla potrzeb projektu. Produkt opracowany w ramach projektu być może posiada elementy innowacyjne, odnoszące się do wypracowanych w projekcie nowych elementów standardów kwalifikacji, np. dla danej grupy docelowej. Wtedy jednak produkt nie posiada bezpośredniego potencjału replikacji i wymaga w przyszłym zastosowaniu dalszych dostosowań do nowych grup odbiorców.

Pliki do pobrania:

Forma:

pliki elektroniczne niepublikowane

Rodzaj:

opis stanowiska pracy

Beneficjenci:

pracownicy agencji zatrudnienia , pracownicy instytucji konsultingowych , pracownicy instytucji szkoleniowych, pracownicy małych i średnich przedsiębiorstw, pracownicy publicznych służb społecznych , pracownicy publicznych służb zatrudnienia, przedstawiciele kadry zarządzającej MSP

Instytucje mogące stosować produkt:

pracodawcy


Rezultat został przygotowany w ramach PIW EQUAL

Numer projektu A0594

Czy produkt jest rekomendowany przez eksperta: tak

Czy produkt może być stosowany bez wsparcia finansowego: nie

Region testowania: Podkarpackie