BAZA REZULTATÓW | OPIS REZULTATU SZKOLENIOWEGO


Nazwa rezultatu szkoleniowego Model insercji społecznej i zawodowej młodych osób wykluczonych społecznie (opuszczających zakłady poprawcze i karne)

Opis rezultatu szkoleniowego:

Rezultatem projektu jest Model insercji społecznej i zawodowej młodych osób wykluczonych społecznie (opuszczających zakłady poprawcze i karne). W ramach projektowanego rezultatu Partnerstwo, w procesie reintegracji społecznej i zawodowej, przygotowuje młode osoby wykluczone społecznie, a przebywające w zakładach karnych i poprawczych, do ponownego funkcjonowania w społeczeństwie i na rynku pracy.
Podstawowe założenia tego modelu koncentrują się na:
- podjęciu spójnej i systemowej współpracy instytucji penitencjarnych z instytucjami lokalnymi - powiatowymi i gminnymi;
- oraz koordynacji lokalnej współpracy jednostek publicznych m.in. urzędów miast, gmin, urzędów pracy, centrów pomocy społecznej z organizacjami i instytucjami społecznymi oraz prywatnymi zajmującymi się pomocą społeczną czy też działającymi na rzecz tej sfery życia publicznego;
- odpowiednio przygotowanej interwencji edukacyjnej i socjalizacyjnej, służącej w konsekwencji usamodzielnieniu zawodowemu osób młodych wykluczonych społecznie poprzez założenie, prowadzenie i pracę w spółdzielni socjalnej.
Jednym z elementów socjalizacji młodych osób jest prowadzenie programów kulturotwórczych i grupy wsparcia, której zadaniem jest m.in. kształtowanie prawidłowych postaw społecznych młodych osób opuszczających zakłady poprawcze i karne. Przygotowanie edukacyjne beneficjentów związane jest z uruchomieniem i prowadzeniem spółdzielni socjalnej. Koncepcja szkoleń jest dostosowana, pod względem metodycznym, do zdolności percepcyjnych beneficjentów. Umożliwia im to uzyskanie podstawowej wiedzy potrzebnej do uruchomienia działalności w formie spółdzielni socjalnej.
Pełny cykl szkoleniowy (280 godzin) obejmuje modułowe warsztaty i treningi z zakresu motywacji, budowania zespołu, ekonomii społecznej, prawa i spółdzielczości, jak i tworzenia biznes planu dla przyszłej spółdzielni.
Istotnym efektem końcowym zastosowania rezultatu jest wyposażenie instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu w niezbędne instrumentarium i sposoby jego użytkowania, zmierzające do stworzenia rzeczywistych szans insercji społecznej i zawodowej do usamodzielnienia osób zmarginalizowanych i wykluczonych społecznie.

Warunki konieczne do stosowania rezultatu:

Stosowanie rezultatu na poziomie lokalnym wymaga podjęcia działań wykonywanych przez samorząd lokalny szczebla powiatowego, niezależnie od realizacji modelu przez dane Partnerstwo, takich jak:
- identyfikacja instytucji i organizacji lokalnych zajmujących się problematyką społeczną, rynkiem pracy i osobami wykluczonymi, w tym osobami młodymi opuszczającymi zakłady poprawcze i karne;
- stworzenie lokalnego (powiatowego) systemu koordynacji działań związanych z insercją społeczną i zawodową - powołanie koalicji, określenie zasad, form i zakresu współpracy;
- opracowanie i wdrożenie lokalnego programu reintegracji społecznej i zawodowej osób wykluczonych, poprzez nawiązanie współpracy z zakładami poprawczymi i karnymi, w których kończą odbywanie kary młodzi mieszkańcy danego powiatu;
- realizacja procesu reintegracji społecznej i usamodzielniania ekonomicznego osób wykluczonych, w tym szczególnie osób młodych opuszczających zakłady poprawcze i karne (rekrutacja, działania socjalizacyjne, szkolenia przygotowujące do założenia spółdzielni socjalnej, założenie spółdzielni socjalnej, organizacja wsparcia doradczego i ewentualnie finansowego dla spółdzielni socjalnej).

Opinia eksperta:

Wypracowany przez Partnerstwo rezultat Model insercji społecznej i zawodowej młodych osób wykluczonych społecznie (opuszczających zakłady poprawcze i karne) zmierzał do stworzenia młodym osobom wykluczonym społecznie pomostu pomiędzy zakładem poprawczym lub karnym a normalnym społeczeństwem i rynkiem pracy. Koncepcja realizacji rezultatu wymagała, jak definiuje to Partnerstwo, spójnej i systemowej współpracy instytucji penitencjarnych z instytucjami lokalnymi oraz koordynacji lokalnej współpracy jednostek publicznych z organizacjami i instytucjami społecznymi oraz prywatnymi zajmującymi się pomocą społeczną lub też działającymi na rzecz tej sfery życia publicznego. Pod względem metodologicznym proponowany model opierał się na odpowiednio przygotowanej interwencji edukacyjnej i socjalizacyjnej, poprzez założenie, prowadzenie i pracę w spółdzielni socjalnej. W ramach przygotowywanego modelu opracowane zostały metody i narzędzia umożliwiające osobom wykluczonym społecznie uniezależnienie się od swego dotychczasowego środowiska i świadczeń społecznych oraz usamodzielnienie społeczne, zawodowe i ekonomiczne. Innowacją w ramach tego modelu było stworzenie systemów: instytucjonalnego (koalicja lokalnych instytucji i organizacji), merytorycznego (procedury działań socjalizacyjnych, edukacyjnych i wspierających osoby wykluczone) oraz prawnego (rekomendacje zmian przepisów ustaw i rozporządzeń gwarantujących spójną współpracę zakładów poprawczych i karnych z instytucjami lokalnymi). Nowatorskie działania w tym projekcie odnoszą się także do podjęcia działań związanych ze skoordynowaniem współpracy na poziomie lokalnym instytucji i organizacji odpowiedzialnych za pomoc społeczną, aktywizację rynku pracy i reintegrację społeczną i zawodową, szczególnie osób młodych opuszczających zakłady poprawcze i karne. Przedstawiony model może być zastosowany przez różnorodne instytucje i organizacje zajmujące się problematyką wykluczenia społecznego oraz rozwojem rynku pracy i przeciwdziałaniem bezrobociu. Model może być stosowany w całości lub w poszczególnych częściach (system szkoleń i spółdzielni socjalnej lub innej formy przedsiębiorstwa społecznego).

Beneficjenci:

osoby bezrobotne, osoby opuszczające domy dziecka, osoby opuszczające zakłady karne, osoby opuszczające zakłady poprawcze, osoby skazane


Rezultat został przygotowany w ramach PIW EQUAL

Numer projektu D0219

Czy rezultat jest rekomendowany przez eksperta: tak

Czy rezultat może być stosowany bez wsparcia finansowego: nie

Region testowania: Małopolskie, Mazowieckie, Warmińsko-mazurskie