BAZA REZULTATÓW | PRODUKTY


Rezultat - produkty

Nazwa produktu Poradniki dla uczelni wyższych dotyczące kształcenia osób niepełnosprawnych

Opis produktu:

Poradnik składa się z kilku części zawartych w oddzielnych publikacjach:


1) Uczelnia dostępna. Organizacja Systemu Wsparcia. Lektoraty Języków Obcych.

Publikacja jest efektem wielu lat doświadczeń osób niewidomych i słabowidzących oraz osób wspierających je na uczelniach wyższych. Pozwoli ona - żywimy taką nadzieję - na poradzenie sobie z sytuacją, gdy na Państwa uczelni pojawi się student z niepełnosprawnością wzroku. Przedstawiamy zestaw łatwych do wdrożenia rozwiązań i dobrych praktyk. Tematyka obejmuje cały proces studiowania: od rekrutacji, przez uczestnictwo w wykładach, lektoratach i ćwiczeniach, korzystanie z biblioteki, aż po seminaria dyplomowe. Zamieszczamy także krótki opis dostosowania infrastruktury naukowo-dydaktycznej oraz organizacji systemu wsparcia.

2) Adaptacja materiałów informacyjnych

Publikacja poświęcona jest adaptacji materiałów informacyjnych dla osób niewidomych i słabowidzących. Zagadnienie to wydaje się być szczególnie istotne, gdyż ta grupa społeczna ma utrudniony dostęp do informacji, która zazwyczaj ma charakter wizualny. Przystosowując materiały informacyjne do możliwości odczytu ich przez osoby z dysfunkcją wzroku, uczelnie mogą się przyczynić do wyrównania szans tych osób w pełnoprawnym funkcjonowaniu w społeczeństwie.

Opracowanie to dotyczy głównie dostępności do informacji w przypadku studentów niewidomych i słabowidzących. Pokazuje ono specyfikę funkcjonowania osób z dysfunkcją wzroku, sposoby odczytywania przez nie informacji, problemy, jakie napotyka ta grupa studentów w procesie uczenia się oraz przykłady dostępnej informacji i sposoby jej rozpowszechniania w sposób przyjazny i przystępny dla wszystkich.

3) Dostępne WWW

Temat dostępności informacji, w tym także tej oferowanej w Internecie, jest coraz szerzej poruszany w świecie globalnej sieci. Wciąż jednak brakuje odpowiednich materiałów na ten temat, a dostępność (ang. accessibility) często jest mylona z użytecznością (ang. usability). Poradnik ten jest próbą odpowiedzi na to zapotrzebowanie i przedstawia temat dostępności zarówno od strony użytkowników, jak i projektantów stron internetowych.


W poradniku są prezentowane przykłady kodów w języku HTML i zrzuty ekranów ilustrujące wykorzystanie technik udostępniających. Proszę, by Czytelnika nie zmyliła prostota tych przykładów, bo jest ona zastosowana jedynie w celu łatwiejszej prezentacji przykładów, a nie zalecania stosowania siermiężnego wyglądu. Teksty, tabele czy formularze nie są formatowane, co jednak nie ogranicza twórcy. Zrzuty wykonywane są z przeglądarki MS Internet Explorer z wykorzystaniem jej domyślnych ustawień.

4) Prawo autorskie - dozwolony użytek utworów

Pierwsza część tego opracowania jest omówieniem przepisów dotyczących korzystania z utworów przez osoby niepełnosprawne lub dla ich dobra, w szczególności wspomnianej wcześniej nowej postaci dozwolonego użytku publicznego na rzecz osób niepełnosprawnych.


Druga część tego opracowania jest poświęcona przedstawieniu typowych studiów przypadku korzystania z utworów w formatach przystosowanych dla osób niepełnosprawnych, takich jak: utwory przygotowane w druku brajlowskim, druku powiększonym, tłumaczenia na język migowy oraz korzystania z utworów w wersji cyfrowej, nagrywania zajęć dydaktycznych czy udostępniania utworów przez biblioteki.

5) Vademecum adaptacji stanowiska komputerowego

Poradnik ten kierowany jest do osób odpowiedzialnych za przygotowanie stanowiska pracy i nauki dla studentów z dysfunkcją wzroku.

6) System DAISY

Konsorcjum DAISY, założone w roku 1996 przez biblioteki i wydawców książek dla osób niepełnosprawnych, opracowało nowy standard cyfrowych książek multimedialnych - Digital Accessible Information System (DAISY). Podczas prowadzonych prac przeanalizowano uwagi i sugestie czytelników korzystających z tradycyjnie wydawanych książek mówionych. Ich zastrzeżenia dotyczyły dostępu do wybranych informacji w książce, jakości nagrań oraz niedogodności w czytaniu książki wydanej na wielu kasetach.


Podstawowymi założeniami standardu DAISY są:


- łatwa nawigacja w treści książki między stronami, rozdziałami i akapitami;
- możliwość wyszukiwania tekstu w książce;
- jednoczesna prezentacja tekstu, ilustracji i nagrania lektora;
- możliwość umieszczania w książce zakładek i własnych notatek;
- dostosowanie sposobu prezentacji treści książki do potrzeb czytelnika (kontrast, rozmiar tekstu i prędkość odtwarzania nagrania lektora).

 

Pliki do pobrania: