BAZA REZULTATÓW | OPIS REZULTATU SZKOLENIOWEGO


Nazwa rezultatu szkoleniowego Przedsiębiorstwo społeczne zakorzenione w społeczności lokalnej: kluczowe rozwiązania prawne, organizacyjne i instytucjonalne

Opis rezultatu szkoleniowego:

Rezultat projektu to Przedsiębiorstwo społeczne zakorzenione w społeczności lokalnej: kluczowe rozwiązania prawne, organizacyjne i instytucjonalne . Model gospodarki społecznej w zaniedbanych społecznościach Partnerstwo zdefiniowało następująco:
- gospodarka społeczna jest instrumentem rozwoju lokalnego;
- rozwój lokalny tworzą powiązane ze sobą i wzajemnie się warunkujące procesy rozwoju gospodarczego, kulturalno-oświatowego i społecznego;
- rozwój następuje poprzez uruchamianie wśród członków społeczności relacji współpracy, solidarności i troski o dobro wspólne, przybierających zorganizowane formy, właściwe dla prowadzonych wspólnie działań oraz wykształcających model kolektywnego przywództwa.
W ramach przygotowanego modelu wyodrębniono trzy podstawowe opracowania, jako elementy składowe rezultatu:
- Propozycja prawnego zdefiniowania przedsiębiorstw społecznych, czyli zasad tworzenia i działania, uregulowań prawno-finansowych umożliwiających sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstw społecznych i ich rozwój. Partnerstwo do opracowania propozycji rozwiązań prawno-finansowych proponuje istnienie wielu form prawnych przedsiębiorstw społecznych, odpowiadających zróżnicowanym celom społecznym realizowanym w ramach gospodarki społecznej. Opracowanie koncentruje na następujących zagadnieniach finansowo-instytucjonalnych:
- /1/ przedsiębiorstwa społeczne a sektor publiczny;
- /2/ przedsiębiorstwa społeczne w systemie podatkowym;
- /3/ uprzywilejowanie przedsiębiorstw społecznych a równość szans na rynku;
- /4/ instytucje wspierania i rozwoju przedsiębiorstw społecznych (doradztwo biznesowe, dostęp do kapitału).
- Propozycja partnerskiej metody organizacji, wdrażania i wspierania przedsiębiorstw społecznych - Strategia Interwencji Partnerskiej (SIP), która zawiera opis i warunki jej stosowania. Istotą strategii jest stymulowanie oddolnego rozwoju zaniedbanych ekonomicznie społeczności lokalnych przy użyciu instrumentarium gospodarki społecznej. Strategia zakłada tworzenie Partnerstw ponadlokalnych, powiatowych, regionalnych, złożonych z podmiotów publicznych, pozarządowych i prywatnych, działających na rzecz i wspólnie ze społecznościami lokalnymi w sposób wywołujący ich oddolną mobilizację. Partnerstwa te pełniłyby wobec społeczności lokalnych następującą funkcję: stymulowanie z zewnątrz przedsiębiorstw społecznych na rzecz ich zakorzeniania się w lokalnych społecznościach. W opracowaniu przedstawiona została również metoda pracy ze społecznością lokalną, zwaną metodą budowania lokalnego potencjału społecznego, służąca tworzeniu powiązań miedzy społecznością a przedsiębiorstwem i ponadlokalnym partnerstwem.

- projekt sprawozdawczości społecznej i audytu społecznego przedsiębiorstw społecznych. Jest on adresowany do organizacji uczestniczących w procesie stosowania Strategii Interwencji Partnerskiej. W skład projektu wchodzi zestaw procedur i narzędzi niezbędnych do dokumentowania działań podejmowanych przez te organizacje, zarówno w sferze gospodarczej, jak i społecznej oraz osiąganych w obu sferach efektów. Zbieranie informacji, przy wykorzystaniu zestawu procedur i narzędzi, stanowi podstawę do opracowywania corocznych bilansów społecznego zwrotu poniesionych nakładów (inwestycji) oraz przeprowadzania audytu społecznego. Projekt ten ma charakter rozszerzony w stosunku do tradycyjnego podejścia do sprawozdawczości i audytu społecznego. Jest on adresowany do sieci organizacji współpracujących na rzecz rozwoju lokalnego.
Partnerstwo planuje uruchomienie działalności gospodarczej w 7 przedsiębiorstwach społecznych, zajmujących się:
- rękodziełem artystycznym oraz działalnością szkolno-zawodową;
- turystyką;
- usługami dla ludności i usługami komunalnymi;
- usługami dla ludności i usługami szkoleniowo-edukacyjnymi.
Wsparcie integracyjno-aktywizujące dla beneficjentów jest realizowane przez Centrum Wsparcia Przedsiębiorczości Społecznej. Ponadto Powiatowy Ośrodek Przysposobienia Zawodowego dla Młodzieży oraz Gminne Centrum Aktywizacji Społecznej i Zawodowej organizują treningi i praktyki zawodowe.

Warunki konieczne do stosowania rezultatu:

- Wdrożenie rezultatu, w części dotyczącej regulacji prawnych, wymaga ich akceptacji przez właściwe instytucje i woli politycznej skierowania założeń rozwiązań na standardową ścieżkę legislacyjną.
- Wdrożenie Strategii Interwencji Partnerskiej wymaga zapoznania się z jej opisem przygotowanym w formie poradnika, zatrudnienia koordynatora, animatora lokalnego oraz organizacji warsztatów dla przedstawicieli wszystkich członków partnerstwa, dotyczących roli i zadań partnerstwa oraz zasad jego funkcjonowania. Kluczowe znaczenie w stosowaniu SIP ma praca ze społecznościami metodą budowy lokalnego potencjału. Z tego punktu widzenia niezbędne jest zatrudnienie odpowiednio przygotowanych osób.
- Wdrożenie sprawozdawczości społecznej i audytu społecznego wymaga zapoznania się z jej ideą, procedurami i narzędziami; dla tych celów niezbędny będzie krótki warsztat dla przedstawicieli wszystkich członków Partnerstwa. Włączenie audytu społecznego do zestawu rutynowych działań wymaga identyfikacji zewnętrznych audytorów.
Strategia Interwencji Partnerskiej wraz z projektem sprawozdawczości społecznej adresowana jest do małych, zaniedbanych społeczności lokalnych z terenów o niskim stopniu urbanizacji. Samo zawiązanie lokalnego partnerstwa nie powinno zająć więcej niż kilka miesięcy. Jego funkcjonowanie, czyli zakładanie pierwszych przedsiębiorstw społecznych, praca ze społecznością lokalną, jeśli ma dać trwałe efekty, musi być planowane w perspektywie kilkuletniej.

Opinia eksperta:

Podstawowym celem Partnerstwa było przygotowanie, a także zweryfikowanie w praktyce, modelowej strategii mobilizowania społeczności lokalnych do tworzenia przedsiębiorstw społecznych. W projektowanym do realizacji modelu Przedsiębiorstwo społeczne zakorzenione w społeczności lokalnej: kluczowe rozwiązania prawne, organizacyjne i instytucjonalne Partnerstwo podjęło działania w kierunku wypracowania strategii interwencji partnerskiej i wdrożenia jej w społecznościach lokalnych, zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym, zlokalizowanych na terenach zamieszkujących w większości przez ludność wiejską. W proponowanym modelu Działania Partnerstwa zmierzały w kierunku stworzenia propozycji trwałych podstaw prawno-finansowo-organizacyjnych dla tworzenia i rozwoju przedsiębiorstw społecznych zakorzenionych w społecznościach lokalnych oraz rozszerzenia instrumentarium polityki społecznej i polityki rozwoju regionalnego o strategie i narzędzia pobudzania procesów rozwojowych w zaniedbanych ekonomicznie społecznościach. W ramach zaprojektowanego rezultatu zostało uruchomionych 7 przedsiębiorstw społecznych, w których działalność gospodarcza będzie nastawiona na wykorzystanie lokalnego potencjału i specyfiki. Działalność gospodarcza prowadzona w przedsiębiorstwach społecznych, przy wykorzystaniu potencjału lokalnego, zwiększa zapewne skuteczność i trwałość rezultatu. Proponowane przez Partnerstwo nowe instrumenty, przygotowane w realizowanym projekcie, koncentrują się na kapitale społecznym jako czynniku rozwoju szczególnie ważnym w tych społecznościach, w których jedynym dostępnym jest właśnie kapitał społeczny. Rezultat osiągnięty w projekcie powinien być wspierany i upowszechniany, gdyż zakorzenienie nowo powstałych przedsiębiorstw społecznych w społecznościach lokalnych może okazać się jednym z kluczowych czynników mających wpływ na kontynuowanie działalności przedsiębiorstw społecznych, po zakończeniu projektu.
W nowatorski, a jednocześnie profesjonalny sposób, przygotowywany jest pakiet rozwiązań służących umocowaniu i utrwaleniu realizacji tego rodzaju przedsięwzięć społecznych.

Beneficjenci:

młodzież, osoby bezdomne, osoby długotrwale bezrobotne, osoby uzależnione od alkoholu poddające się terapii, osoby zagrożone bezdomnością korzystające z pomocy społecznej


Rezultat został przygotowany w ramach PIW EQUAL

Numer projektu D0344

Czy rezultat jest rekomendowany przez eksperta: tak

Czy rezultat może być stosowany bez wsparcia finansowego: nie

Region testowania: Lubelskie, Warmińsko-mazurskie