BAZA REZULTATÓW | OPIS REZULTATU SZKOLENIOWEGO


Nazwa rezultatu szkoleniowego System wspierający reintegrację zawodową oraz sprzyjający wychodzeniu z izolacji osób ze środowisk zmarginalizowanych

Opis rezultatu szkoleniowego:

Rezultatem projektu jest System wspierający reintegrację zawodową oraz sprzyjający wychodzeniu z izolacji osób ze środowisk marginalizowanych. W ramach tego systemu jest wypracowany i przetestowany:
- Model lokalnego systemu przeciwdziałania marginalizacji społecznej. Beneficjenci w ramach przygotowywanego modelu uczestniczą w zajęciach programu aktywizacji społecznej, w kursach umożliwiających podnoszenie umiejętności lub doskonaleniu kwalifikacji zawodowych.
- System szkolenia przyszłych kadr służb społecznych, w ramach którego słuchacze policealnej Szkoły Pracowników Służb Społecznych oraz studenci ostatnich lat studiów na kierunkach społecznych mogą pracować jako indywidualni asystenci pod kierunkiem koordynatora.
- Model działania asystenta rodzinnego, w ramach którego przeprowadzane jest szkolenie w wymiarze ok. 250 godzin w cyklach warsztatowo-szkoleniowych obejmujących: trening komunikacji, trening interpersonalny, warsztaty pracy indywidualnej, warsztaty diagnozy problemowej, jak i warsztaty pracy z rodziną.
Współpraca asystenta rodzinnego z beneficjentem polega m.in. na:
- Zawarciu indywidualnego kontraktu ze swoim podopiecznym i kontaktowaniu się ze wszystkimi członkami jego rodziny. Rolą asystenta rodzinnego jest rozwiązywanie podstawowych problemów psychologicznych, problemów socjalnych rodzin, czyli problemów mieszkaniowych, materialnych, zdrowotnych czy prawnych.
- Przygotowaniu indywidualnego planu pomocy dla podopiecznego, czyli motywowaniu podopiecznych do podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub kontynuowania nauki, pomocy w wyborze odpowiedniej szkoły lub kursów zawodowych lub podjęcia zatrudnienia.
W ramach opracowanego modelu istotnym zadaniem asystenta rodzinnego jest wpływanie na zmianę stosunku osób zmarginalizowanych do własnej sprawczości, zwiększenie poczucia ich wpływu na swoje życie, zmianę samooceny i zmotywowanie do podnoszenia umiejętności zawodowych i społecznych.

Warunki konieczne do stosowania rezultatu:

Do wdrożenia rezultatu konieczne są:
- zaangażowanie i ewentualne przeszkolenie kadry;
- pozyskanie środków finansowych;
- zainicjowanie lokalnej współpracy wielu instytucji zajmujących się pomocą na rzecz beneficjentów, takich jak Ośrodek Pomocy Społecznej, Urząd Pracy, szkoły, instytucje szkoleniowe, poradnie zdrowia itp.;
- uzyskanie wsparcia ze strony społeczności lokalnej (mieszkańcy, przedsiębiorcy).
Wdrożenie metody wymaga aktywnej pracy socjalnej, pomocy psychologicznej, a także pomocy rodzinom w rozwiązywaniu różnego rodzaju problemów.

Opinia eksperta:

Zakładany przez Partnerstwo rezultat System wspierający reintegrację zawodową oraz sprzyjający wychodzeniu z izolacji osób ze środowisk zmarginalizowanych uwzględnia przygotowanie systemu wsparcia od strony wykonawców głównie poprzez przygotowanie asystenta rodzinnego, a dla beneficjentów różnych form wsparcia, od pomocy psychologiczno-doradczej, po możliwość podnoszenia poziomu kwalifikacji lub ich nabywania. Założenia tego systemu obejmują przygotowanie osób do prowadzenia profesjonalnego wsparcia, zmierzającego do zaktywizowania grupy docelowej, tak pod względem społecznym jak i zawodowym. Cechą wyróżniającą jest kompleksowość i trafność wsparcia, poparta diagnozą problemu i grup docelowych. Powstały w ramach projektu system jest możliwy do replikacji w podobnych środowiskach grup docelowych. Adaptacji wymagać może system zawodowego wsparcia beneficjentów do ich rzeczywistych potrzeb społecznych i zawodowych. Wątpliwość budzi zapis w rezultacie projektu dotyczący Systemu szkolenia przyszłych kadr służb społecznych, który, w ocenie eksperta, nie jest systemem kształcenia, a sprawowaniem przez słuchaczy szkół kształcących pracowników służb społecznych zadania asystenta rodzinnego. Faktem pozytywnym w projekcie jest to, iż kandydaci na asystentów rodzinnych, z uwagi na zdobywane przez nich wykształcenie, są osobami preferowanymi do wykonywania zadań asystenta rodzinnego, jako innowacyjnego systemu pracy z osobami ze środowisk zmarginalizowanych

Beneficjenci:

absolwenci szkół wyższych kierunków społecznych, młodzież ze środowisk zmarginalizowanych, osoby bezrobotne, osoby długotrwale bezrobotne, studenci szkół wyższych na kierunkach społecznych


Rezultat został przygotowany w ramach PIW EQUAL

Numer projektu A0283

Czy rezultat jest rekomendowany przez eksperta: tak

Czy rezultat może być stosowany bez wsparcia finansowego: nie

Region testowania: Mazowieckie